Trendy w opakowaniach, których można się spodziewać w 2023

Kolejny rok przynosi nam nowe spostrzeżenia dotyczące rynku opakowań. Sytuacja, choć już nie jest tak niepewna, jak było to w okresie pandemii, wciąż ulega pewnym przeobrażeniom. Minęło już kilka miesięcy 2023 roku, dlatego z pełną stanowczością możemy przedstawić szereg wniosków, które dotyczą najnowszych trendów w opakowaniach. Czym jeszcze zaskoczy nas obecny rok oraz jakie rozwiązania będą najbardziej rozchwytywane przez konsumentów? Przygotowaliśmy zestawienie kilku najważniejszych punktów, dzięki którym dowiesz się, czym obecnie żyje branża opakowań.
 

Rok 2022 w branży opakowań – jak przebiegał?

Ubiegły rok obfitował w wiele nowych zjawisk, którymi byliśmy świadkami. Przede wszystkim większy udział w sprzedaży zanotowały produkty, które pochodziły z recyklingu. Konsumenci coraz częściej przekonywali się do pudełek wytworzonych z surowców wtórnych. To dowód na to, że naturalne, wytworzone zgodnie z zasadami racjonalnego gospodarowania odpadami kartony mogą być znakomitą alternatywą dla innych metod pakowania. Wiele osób zrezygnowało także z użytkowania pudełek plastikowych na rzecz papierowych alternatyw, które dzięki specjalnym laminacjom i innym rozwiązaniom mogą być doskonałym zamiennikiem. Jak pokazała praktyka, zrównoważone materiały do produkcji opakowań, ale także i niestandardowe kartony, zyskiwały na znaczeniu.
 

Jakich trendów można było się spodziewać w nowym roku?

Przewidywania dotyczące 2023 roku były dosyć jasne. Wielu konsumentów zaczęło zauważać potrzebę wykorzystywania bardziej zrównoważonych środowiskowo produktów. Można zatem było się spodziewać, że pewna część konsumentów będzie unikała robienia zakupów w sklepach, które nie stosują tego typu zasad. Zdecydowaliśmy się dodać do naszego asortymentu wiele rodzajów nowych opakowań, które wpisują się w najnowsze trendy, będąc jednocześnie maksymalnie użytecznymi produktami do pakowania. Istotne było również to, że wciąż niepewna sytuacja gospodarcza i widmo utrzymującej się inflacji będą sprawiały, że określona część kupujących będzie chciała wybierać ekonomiczne rozwiązania, dzięki którym zredukuje się koszty prowadzenia biznesu.

trendy-opakowania

Jakie trendy mają wpływ na sprzedaż opakowań w 2023 roku?

Przede wszystkim możemy wyróżnić dwie grupy czynników. Na pierwszy plan wychodzą te, które dotyczą gospodarki. Na dalszy plan spadły kwestie wywołane kwestiami społecznymi, choć ich roli nie należy bagatelizować. Pandemia z ubiegłych lat wywołała prawdziwą rewolucję w sprzedaży internetowej. Wielu konsumentów, zamiast wybierać się na zakupy do stacjonarnych sklepów, dokonywała częstych transakcji online. To zaś rodziło potrzebę wykorzystania jeszcze większej ilości opakowań, które są niezbędne w kontekście sprawnej wysyłki towarów. Pokłosie pandemii przyniosło jeszcze inne spostrzeżenia. Część osób wróciła do stacjonarnych zakupów, choć sprzedaż online cały czas notuje systematyczny wzrost. Można zatem stwierdzić, że rola opakowań w logistyce firm i realizacji sprzedaży internetowej wciąż będzie na bardzo wysokim poziomie.
 

Jak wygląda rok 2023 w opakowaniach?

Popyt na zakupy online jest obecnie nieco niższy w porównaniu z okresem pandemicznym. Mimo to, w przeciągu kilku ostatnich lat, jego udział znacząco wzrósł. Przykładowo, w 2021 roku aż 77% kupujących realizowało transakcje w Internecie. Kilka lat wcześniej było to niespełna 60%. Można zatem stwierdzić, że mimo zachwiań gospodarczych, duża liczba konsumentów wciąż będzie realizowała zakupy online.

  • Darmowe wysyłki, duże rabaty i promocje skutecznie zachęcają Polaków do oszczędzania.
  • Widać to także w branży opakowań, gdzie coraz większa liczba osób inwestuje w sprawdzone, ale jednocześnie bardziej dostosowane cenowo produkty.
  • Jednym z wyraźnych trendów będzie zatem utrzymanie dużego wolumenu sprzedaży internetowej.

 

Wpływ sytuacji gospodarczej na trendy w opakowaniach 2023

Wysoka inflacja, niestabilna sytuacja za wschodnią granicą i poprzerywane łańcuchy dostaw. To najpoważniejsze wyzwania gospodarcze, które czekają nie tylko branżę opakowań, ale także szereg innych działalności. Ze względu na pojawiające się zagrożenia, konsumenci starają się wykonywać bardziej racjonalne zakupy. Mowa m.in. o dokonywaniu większych transakcji w jednym momencie. Kupując dużą ilość produktów, można w dłuższej perspektywie znacząco zaoszczędzić. To także recepta na rosnące ceny materiałów. Dlaczego tak jest? Można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że duża część opakowań za kilka miesięcy będzie oferowana w wyższych cenach, choćby ze względu na ryzyko utrzymania się inflacji na podobnym poziomie. Jednorazowy zakup większej ilości kartonów sprawia, że przedsiębiorstwo zabezpiecza się na ewentualne pogorszenie sytuacji gospodarczej w przyszłości.

kartony-nowoczesne

Wpływ sytuacji społecznej na trendy w opakowaniach 2023

Sytuacja społeczna jest nierozerwalnie połączona z zawirowaniami gospodarczymi. Coraz większa liczba osób chce oszczędzać i redukować zbędne wydatki. Można to realizować wybierając tańsze alternatywy produktowe oraz podejmując bardziej rozsądne decyzje zakupowe. Dla branży opakowań oznacza to, że mniejsza liczba konsumentów indywidualnych będzie chciała inwestować w nowe produkty. Znacznie częstszym wyborem będzie np. domowy recykling kartonów, czyli ponowne ich wykorzystanie. Zwiększające się koszty życia idą w parze z potrzebami, które są związane z potrzebą ochrony środowiska. Mimo tego, że sytuacja ekonomiczna wychodzi na pierwszy plan, to nie należy bagatelizować wpływu wcześniejszych trendów. Mowa o np. wykorzystaniu biodegradowalnych opakowań oraz unikanie zbędnego wykorzystywania tworzyw sztucznych.
 

4 trendy, które zdominują branżę opakowań w 2023 roku

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, postanowiliśmy wyróżnić 4 konkretne trendy, które będą miały wpływ na branżę opakowań w obecnym roku. Wśród nich znajdują się zarówno te, które są powiązane z czynnikami ekonomicznymi, jak i te dotyczące innych sfer życia.
 

1. Dążenie do zmniejszenia kosztów pakowania przez firmy

Przedsiębiorstwa będą szukać oszczędności, zatem częstym wyborem będzie sięganie po tańsze produkty do tworzenia przesyłek. Firmy chcą „zaciskać pasa”, dlatego pierwszym ich celem będzie ochrona zysków.

opakowania-eko
 

2. Wybieranie przyjaznych środowiskowo opakowań

Choć potrzeba oszczędzania środków będzie ważna, to oczywiście nie można zapominać o kwestii wykorzystywania przyjaznych środowiskowo opakowań. Korzystanie z recyklingowalnych kartonów stało się elementem strategii działania wielu podmiotów, dlatego ten trend będzie cały czas ważny.
 

3. Wdrażanie większych innowacji w produkcji opakowań

Rozwój technologii produkcji i możliwość tworzenia bardziej skomplikowanych produktów to kolejne czynniki, które odbiją się na branży opakowań. Wśród innowacji można wyróżnić m.in. opracowanie opakowań łączonych, a także wykorzystywanie spersonalizowanych wzorów kartonów przez firmy.
 

4. Cyfryzacja w kontekście pakowania

Wiele biznesów zaczęło wdrażać rozwiązania, które automatyzują sprzedaż online. Coraz częściej wyróżnia się także robotyzację w zakresie pakowania. Produkowane kartony muszą być zatem dopasowane do możliwości maszyn, które realizują procesy logistyczne. Automatyzacja jest chętnie wybieranym kierunkiem, choćby ze względu na obniżanie kosztów działalności.

opakowanie-2023

Opakowania w branży e-commerce – jak wydobyć z nich maksimum?

Spore znaczenie ma również to, w jaki sposób opakowanie chroni produkt. Uszkodzenia i zwroty natychmiast podniosą koszty transakcji dla przedsiębiorcy. Warto minimalizować ryzyko sytuacji, które mogłyby przyczynić się do generowania dodatkowych kosztów. Zniszczenia nietrwałych pakunków mogą mieć miejsce także w przypadku procesu paletyzacji, magazynowania czy transportowania. Reasumując, paczka musi być wystarczająco solidna, aby jej wykorzystanie nie generowało niepotrzebnego ryzyka. Przedsiębiorcy zwracają i cały czas będą zwracać uwagę na ten aspekt.
 

Trendy 2023 i opakowania – podsumowanie

Trendy w branży opakowań w 2023 roku koncentrują się na wykorzystaniu biodegradowalnych surowców, redukcji kosztów dla przedsiębiorców oraz efektywnego ich wykorzystania w różnych warunkach. Istotne, aby oszczędność szła w parze z jakością produktów.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Składanie

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *