SPIS TREŚCI
Co to overpacking i dlaczego powinniśmy się go wystrzegać?
Niewątpliwie pakowanie produktów hand made, wytwarzanych w zaciszu własnych czterech kątów, powinno być uzupełnieniem i podkreśleniem tego, jak wyjątkowe są to produkty. To właśnie pakowanie do wysyłki tego rodzaju produktów możemy określić jako najwyższym poziom, kwintesencję wykorzystania ekologicznych produktów i akcesoriów do pakowania.
Jednak w tym artykule chcielibyśmy poruszyć temat pewnego zjawiska, które dotyka nie tylko początkujących przedsiębiorców w branży e-commerce, a konkretnie w gałęzi ręcznie wykonanych produktów. Overpacking to określenie, które ciężko jest dosłownie przetłumaczyć na język polski jednym słowem, jednak parafrazując, możemy śmiało napisać, że jest to przerost formy nad treścią w przypadku pakowania produktów, towarów i przesyłek. Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, dotyczy to nie tylko niszowej gałęzi, jaką są produkty wykonane ręcznie, ale także wszystkich innych odnóg w branży e-commerce, a także w logistyce, czyli przesyłkach pocztowych oraz paczkach kurierskich.
W dalszej części tego artykułu postaramy się dokładnie określić czym jest overpacking, na czym przede wszystkim polega overpacking, a także jakie negatywne skutki może przynosić tego typu zjawisko, którego wiele osób zajmujących się pakowaniem nie jest nawet świadome.
Co to jest overpacking i na czym to polega?
Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy overpacking, to nic innego jak nadmierne używanie materiałów do pakowania. Mówiąc wprost, jest to użycie zbyt dużej ilości materiałów opakowaniowych, niż w rzeczywistości wymaga tego dany produkt. Poruszyliśmy tutaj również kwestię pakowania produktów hand made oraz zwykłych towarów, które codziennie wysyłane są w ilości setek, a może nawet tysięcy paczek. Jednakowo i w jednym i drugim przypadku zjawisko overpackingu jest zwyczajnie ekonomicznie nieopłacalne.
Na czym dokładnie polega zjawisko overpackingu? Poniżej postaramy się podać kilka dosadnych przykładów, które powinny zobrazować wszystkim to, o czym chcemy napisać.
- Książka w miękkiej okładce – jest to dość interesujący przykład, ponieważ wydawać by się mogło, że produkty sprzedawane przede wszystkim w internetowych księgarniach, takie jak książki w miękkich okładach powinny być bardzo dobrze zabezpieczone. Może jednak dojść do sytuacji, w której książka zostanie najpierw owinięta brązowym papierem pakowym, w kilku warstwach, następnie nałożona zostanie na to folia bąbelkowa w co najmniej jednej warstwie na każdą ze stron, a na końcu taka książka zostanie wsadzona do kartonowego pudełka z wypełniaczem w postaci makulatury, które finalnie zostanie owinięte folią stretch. Jest to dość ekstremalny przypadek, jednak chcieliśmy bardzo dokładnie i bardzo dosadnie zobrazować Wam, na czym polega overpacking. Obecnie książki są pakowane w proste owijki na książki, które wykonane są wyłącznie z tektury trójwarstwowej i paska klejącego. Największe księgarnie internetowe w naszym kraju mogłyby potwierdzić, że jest to wystarczające rozwiązanie.
- Szklana butelka z nalewką – produkcja własnych nalewek jest wymagająca. Wysyłając domowej roboty produkty tego typu, zawsze chcemy je dokładnie zabezpieczyć. Jednak owinięcie półlitrowej butelko w cztery warstwy folii bąbelkowej, poprawienie tego folią stretch i taśmą pakową, a następnie umieszczenie w kartoniku z kolejnymi warstwami folii bąbelkowej ewidentnie podchodzi pod overpacking. Do szklanej butelki w zupełności wystarczy folia bąbelkowa i kartonowe opakowanie, odpowiedniej wielkości, w którym butelka nie będzie się przemieszczała. Kupić również możemy specjalne opakowanie o nazwie AirBag Cover, czyli poduszkę powietrzną na szklane opakowanie. To idealne rozwiązanie do zabezpieczenia szklanych przedmiotów z zawartością.
Wydaje nam się, że powyższe dwa przykłady w zupełności wystarczą, by zobrazować Wam, naszym czytelnikom, na czym polega efekt overpackingu. Powoli przejdźmy więc do wystosowania argumentów, które jasno i wyraźnie przemówią do wszystkich nieświadomych osób, dlaczego overpacking jest zjawiskiem negatywnym i powinniśmy się go jak najszybciej pozbyć w swojej firmie, jeśli zauważymy, że są przesłanki do tego, że padliśmy ofiara właśnie tego efektu.
Jakie są skutki overpackingu?
Nadmierne lub zbyt nadgorliwe pakowanie przedmiotów jest zwyczajnie nieefektywne. Może doprowadzać do wielu negatywnych skutków, oddziaływających nie tylko bezpośrednio na naszą firmę, ale także na środowisko naturalne, czy nawet postrzeganie naszej firmy przez konsumentów, a jak wiadomo, opinie w sieci bardzo szybko się rozchodzą i pozostają tam na długo. Jakie negatywne skutki możemy wymienić jeśli chodzi o overpacking?
- Zwiększona ilość zużycia naturalnych zasobów – zbyt nadgorliwe wykorzystanie ekologicznych opakowań, takich jak kartonowe opakowania, przekładki, sznurki jutowe czy bibuła zwyczajnie doprowadza do zwiększonego zapotrzebowania na tego rodzaju materiały. Choć mówi się, że ilość materiału do produkcji ekologicznych opakowań jest bardzo duża, to mimo wszystko overpacking doprowadza do nadmiernego zużycia materiałów, a co za tym idzie, zwiększonego zapotrzebowania na naturalne zasoby, zwiększone i niepotrzebne zapotrzebowanie.
- Więcej odpadów – zwiększone zużycie materiałów do pakowania to jednocześnie zwiększona ilość odpadów. O ile mówimy o materiałach ekologicznych, które można poddać recyklingowi i powtórnemu użyciu, o tyle w przypadku materiałów z tworzywa sztucznego nie zawsze może się to udać.
- Negatywny wpływ na konkurencyjność marki – świadomość proekologiczna wśród konsumentów stale rośnie, kiedyś konsument, który zobaczyłby swój zamówiony towar, „dokładnie” opakowany, stwierdziłby, że sprzedawca naprawdę się postarał. Jednak w dzisiejszych czasach coraz więcej osób zwraca uwagę na ekologię, ochronę środowiska naturalnego i takie nadmierne użycie opakowań jest po prostu niepożądane i może mieć negatywny wpływ na postrzeganie marki.
Ekologiczne opakowania oraz inne materiały do pakowania, takie jak folie bąbelkowe, taśmy pakowe, owijki na książki i wiele, wiele innych znajdziesz w naszym sklepie neopak.pl. Zapraszamy!